Stichting Jabulani Kids Zimbabwe

Jabulani Joy

KiTS–cursus staat voor Kinderen Thuis na School. Samen met Naschoolse opvang Kameleon en Stichting Kinderopvang Kampong heeft JKZ de cursus "Jabulani Joy" opgezet. dansende schoolkinderenDe cursus is in november 2003 voor het eerst gegeven met als doel kinderen kennis te laten maken met Afrika en contact te leggen met de kinderen in Zimbabwe en om geld in te zamelen. De opbrengst van de cursus was bedoeld voor het "Winter repair project". Het geld zal gebruikt worden om de gebouwen in het Centrum winterklaar te maken en beter te isoleren.

Al een paar weken voordat de cursus zou beginnen werden de kinderen enthousiast gemaakt om zich in te schrijven voor de KiTS–cursus "Jabulani Joy". Een bijzondere cursus die voor het eerst zou worden gegeven. Kinderen tussen de zes en twaalf jaar konden in deze cursus mee doen met Afrikaanse dansen, Afrikaanse muziek maken, een rolstoelrace en Afrikaans brood bakken. Ongeveer 25 kinderen schreven zich in en deden enthousiast mee met de cursus.

Zimbabwe
De eerste cursusdag maakten de kinderen kennis met Afrika en Zimbabwe. Esther van der Steeg vertelde over het Centrum en met een wereldkaart werd er uitgelegd waar Zimbabwe ligt. Ook waren er allerlei gebruiksvoorwerpen uit de Afrikaanse cultuur aanwezig, die de kinderen konden bekijken. Als je geen handen kunt gebruiken hoe zou je dan toch nog kunnen schrijven of een computer kunnen bedienen? Dit was een belangrijk punt, want de kinderen van de Kameleon zouden namelijk met de gehandicapte kinderen in Zimbabwe gaan communiceren.

Een aantal kinderen kwam op goede ideeën en die werden in de praktijk uitgeprobeerd. Schrijven met je voeten is erg lastig, maar wel mogelijk! Met je mond kan ook en zo zou je met een stokje in je mond ook iets kunnen typen! De kinderen hadden hier nog nooit over nagedacht en het zeker nog nooit ondervonden, want waarom zou je wanneer je allebei je handen kunt gebruiken! Op een video over King George VI, konden de kinderen zien hoe ze in het Centrum leven.

Penvriendje

In deze cursus stond het contact met de kinderen van King George VI centraal. Vijf weken lang konden de kinderen van de Kameleon met de kinderen van King George VI via de e-mail communiceren. Hilda van der Stok vroeg de kinderen van de Kameleon wat ze nou aan de kinderen van King George VI zouden willen vragen. Er kwamen ontzettend leuke vragen: Hoeveel ijsjes eten jullie per dag? Hebben jullie schoenen in Zimbabwe? Zijn er spinnen in Zimbabwe? Wat voor sporten doen jullie? Is het moeilijk om met krukken te lopen? Hoe is het om in een rolstoel te zitten? Kunnen jullie zwemmen? Wat doen jullie overdag?

De volgende cursusdag kregen de kinderen antwoord op hun vragen en werden er vanuit Zimbabwe vragen teruggesteld. Ook de kinderen in Zimbabwe waren nieuwsgierig: Hebben jullie een koelkast? Eten jullie rijst en vlees? Wat doe je tijdens de schoolvakanties? Hoeveel paar schoenen heb je? Hoeveel vrienden heb je en hoe groot is je familie?

Het was ontzettend leuk om te zien dat de kinderen zo geïnteresseerd in elkaar waren en de kinderen zelf waren erg enthousiast om met een vriendje in Zimbabwe te mailen.

Afrikaanse dans en muziek

De tweede cursusdag bestond uit Afrikaans dansen en Afrikaanse muziek maken. De groep kinderen werd in tweeën gesplitst. Onder begeleiding van twee vrijwilligers leerde de ene groep Afrikaans dansen en de andere groep leerde Afrikaanse muziek maken. Aan het einde van de cursus mochten de kinderen laten zien wat ze geleerd hadden. Een tiental kinderen had een Afrikaanse dans ingestudeerd en verkleed in Afrikaanse kleden dansten de kinderen op Afrikaanse muziek. De andere groep had een lied ingestudeerd en met sambaballen, keyboard, gitaar en de tamboerijn brachten ze dit ten gehore. Ze kregen na afloop een daverend applaus.

Rolstoelrace en line-ball

Het thema van de derde cursusdag was gehandicapte sporten. Tijdens deze dag maakten de kinderen kennis met rolstoelrijden en line-ball. Hoe is het om in een rolstoel te zitten? Dit mochten de kinderen ervaren en dat lieten ze zich geen twee keer zeggen. Vele kinderen hadden nog nooit in rolstoel gezeten en wilden dit graag uitproberen. Dat het toch wel moeilijk is om in een rolstoel te rijden werd al snel duidelijk. De kinderen raakten soms wat uit koers en ondervonden dat het rijden in een rolstoel zwaar is voor de armen.

Na wat geoefend te hebben in het sturen van de stoel hielden de kinderen een rolstoelrace. Twee teams streden tegen elkaar. Er moesten tennisballen via een estafette in een ton gegooid worden. Onderweg moesten de kinderen zigzaggend om een aantal pionnen heen. Het was een spannende strijd en er werd fanatiek gestreden. De rolstoelrace is opgenomen en twee weken later op tv uitgezonden bij Z@ppsport van Z@ppelin. Daar waren we natuurlijk hartstikke trots op.

Lineball is een sport voor blinde mensen. Zittend op de grond met theedoeken voor de ogen geknoopt, werd de groep kinderen in tweeën gesplitst. De bedoeling van het spel is, dat je een bal met een belletje naar de overkant probeert te gooien en de muur aan de andere kant bij de tegenstanders probeert te raken. Doordat je niks ziet moet je goed luisteren naar het belletje in de bal. De kinderen moesten daarom ook muisstil zijn. Ze mochten niet gaan staan, maar als ze de bal hoorden moesten ze er naar toe duiken en de bal tegenhouden zodat hij niet tegen de muur aankwam. Het was ontzettend leuk om de kinderen ingespannen te zien luisteren en naar de bal te zien duiken. Af en toe werd er natuurlijk ook mis gedoken, of dacht iemand dat de bal naar hem toe kwam terwijl de bal meters van hem vandaan was. De kinderen vonden het wel ontzettend lastig om niets te kunnen zien. Weer een ervaring rijker!

Afrikaans-Nederlands bakken

De vierde cursusdag stond in het teken van bakken. Omdat het bijna Sinterklaas was, mochten de kinderen pepernoten bakken. Om het ook een Afrikaans tintje te geven werd er ook Afrikaans brood gebakken. Er werd heerlijk gekneed en de kinderen waren erg creatief in het maken van verschillende vormpjes, koekjes en pepernoten. Alles werd in een grote oven gebakken en de kinderen mochten na afloop hun culinaire creatie meenemen naar huis.

Vanuit Zimbabwe hadden we in de tussentijd schitterende tekeningen ontvangen, voor elk kind één. Tussen het kneden en bakken in, hebben de kinderen van de Kameleon prachtige tekeningen gemaakt en deze zijn naar Zimbabwe opgestuurd. Tijdens de cursus hier in Nederland is er in Zimbabwe onder begeleiding van Femke van Gastel een Nederlandse week gehouden.

Hierover kunt u meer lezen onder het kopje "The Dutch Week".

.


Ga naar navigatie